프란치스칸 여정
제7장 재속 프란치스코회의 역사와 회칙 형성과정
Chapter Seven A brief History of SFO
Development of the Rule
재속 프란치스코회는 800년 이상의 역사를 가지고 있다. 1978년 재속 프란치스코회 회칙은 수년간에 걸쳐 준비 끝에 형성되었다. 우리 재속 프란치스코회는 세기에 따라 또 활동에 따라 다루지 않겠다. 이 장에서는 몇 가지 기본적인 역사적 개념들을 다루고 있다. 우리는 1978년 재속 프란치스코회 회칙의 형성과정에 대해서 생각을 나누려고 한다. 우리는 여러분이 재속 프란치스코회의 역사에 대해 개인적으로 연구하기를 권한다.
The SFO has over 800 years of history. The development of the SFO Rule of 1978 took several years of preparation. We will not cover each century nor each movement within the Secular Franciscan Order. This chapter has a few basic historical ideas. We will share thoughts on the development of the 1978 SFO Rule. We encourage you to do personal research into the history of the SFO.
옛날에는 교회 안에서 세상 안에 프란치스코 회원들이 없었다. 아시시의 성 프란치스코와 성녀 글라라가 등장하여 세상을 변화시켰다. 그들이 살던 시기의 사회는 격변에 시기였고, 교회 안에서는 흔히 복음보다 권력이 더 중요했고, 세상에서는 사회계급 제도가 만연한 시기였다. 1100년부터 1400년 사이는 교회와 세상 양쪽에서 모두 변화가 발생한 시기였다.
Once upon a time there were no Franciscans in the Church or the world. That all changed with the coming of St. Francis and St. Clare of Assisi. They lived in a time of social upheaval and in a Church where power was often more important than the Gospel, in a would where class divisions of society were rampant. The 1100's to the 1400's were a time of change both in the Church and in society.
프란치스칸 수도회 역사에서 학자들은 간혹 프란치스칸 가족의 각분파의 역사에 대한 날짜와 문서에 다른 견해를 고수한다. 우리는 프란치스칸 가족의 시작에 관한 여러 가지 주장에 대해 연구하지는 않을 것이다. 프란치스칸 역사에 관한 근원을 제공하는 훌륭한 책들이 많이 나와 있다.
In the written history of the Franciscan Order scholars often hold differing opinions on dates and documents of the history of each branch of the Franciscan family. We will not research the many arguments about the beginnings of the Franciscan Family. There are fine books that offer resources about Franciscan history.
성 프란치스코에 매혹된 사람들이 그를 따름으로 제1회는 비교적 빨리 형성되었다. 숫자가 늘어감에 따라 프란치스코 삶애 대한 의견도 분분하게 되었다. 이 서로 다른 의견들 때문에 1530년에 와서야 제1회는 법적으로 독립된 세 부류들이 형성하게 되었다. 이 세 부류들은 작은 형제회(OFM), 꼰벤뚜알 작은 형제회9OFM Conv). 카푸친 작은 형제회(OFM Cap)이다. 교회는 각 부류를 성 프란치스코를 따르는 합법적인 수도회로 인준하였다.
Once St. Francis attracted followers, the 1st Order blossomed rather quickly. As the numbers grew, so did differences of opinion about Franciscan life. By 1530 these differences had led to the development of three juridically independent branches of the 1st Order. These three branches are; The Order of Friars Minor(OFM); the Order of Friars Minor, Conventual (OFM Conv); and the Order of Friars Minor, Capuchin (OFM Cap). The Church approved each branch as legitimate followers of St. Francis.
제2회 청빈한 글라라회도 개혁과 분열을 체험하였다. 프란치스코의 정신을 따랐던 남자 수도자들과 마친가지로, 가난 글라라회 그룹들도 글라라의 정신에 따라서 새로운 방식들을 모색하였다. 이 정신 프란치스코의 정신과 함께 수 세기를 걸쳐 여러 가지 방식으로 꽃피웠다.
The Second Order of Poor Clares also experienced reforms and divisions. As with the friars following Francis' spirit, the various Poor Clare groups sought fresh ways to follow the spirit of Clare. That spirit, as well as the spirit of Francis, blossomed in many ways through out the centuries.
재속 3회는 그들의 삶에 프란치스코의 회개하는 정신을 받아들이기를 원하는 평신도들과 함께 시작되었다. 그들은 수도자회에 들어가지는 않지만 세상에서 회개의 정신을 보여주기를 원하였다. "참회/회개"라는 단어를 현대의 여러 가지 정의와 다른 의미를 가지고 있다.
The Third Order Secular began with laity who wished to embrace the penitential spirit of Francis in their lives. They did not intend to join a religious order but wished to show a penitential spirit in the would. "Penitential / penance' has a meaning different from many modern definitions.
회개와 속죄 행위들은 회심에 초점을 맞추고 있다. 즉 자기 중심, 이기적인 생활방식에서 떠나서 하느님의 뜻과 원의를 따르는 것에 삶의 초점을 맞춘다는 것이다. 회심은 시간과 노력, 그리고 기도를 필요로 한다.
Penance and penitential practices focus on conversion. i.e. moving from a self-centered, 1-focused and selfish way of life to one in which doing God's will and desire becomes the focus of life. Conversion takes time, effort, and prayer.
프란치스코의 시대에는 많은 회개자들의 그룹들이 있었는데 프란치스코 회원들도 하나의 회개자 그룹처럼 보였다. 한 그룹은 리용의 피터 왈도가 그 지도자였는데 그는 부자였지만 그의 재산을 팔아버리고 가난한 삶을 살아 많은 추종자들이 그를 따랐다. 그들은 알렉산더 3세 교황에게 인가를 청했고 교황은 인가를 해 주었지만 지역 성직자가 허락하지 않으면 설교를 하지 못하게 했다. 그들은 이 지시를 무시하고 축복과 축성을 했는데 (신품성사가 필요 없다고 하면서) 이로 인해 이 왈도 그룹은 몇몇 교리에 관한 이단이 되었다.
There were many penitential groups in Francis' time and Franciscans appeared to be another penitential group. One group was led by Peter Waldo of Lyons, a rich man who sold his property, lived a poor life, and attracted followers. Pope Alexander III was asked to give approval. He did so, but forbade the group to preach unless the local clergy approved. Ignoring this directive and claiming the right to bless and consecrate (Claiming ordination was not needed), the Waldensians became heretical in some doctrinal areas.
다른 그룹 즉 북부 이탈리아의 휴밀리아티(겸손한 사람들)는 소박하게 살고 열심히 일하는 그룹으로 교회의 인가를 받았으나 공적인 설교는 금지 당했다. 그들은 이 지시에 순종하지 않았고 이로 인해 교회에서 소외되었다. 1199년에 몇 휴밀리아티 회원들이 인노첸시오 3세 교황께 교회에 받아들여 달라고 청했고 교왕은 이를 허락하였다.
Another group, the Humiliati in northern Italy, lived simply, worked hard and gained approval from the Church - but were forbidden to preach publicly. They disobeyed and became marginalized in the Church. In 1199 a number of the Humiliati asked innocent III to accept them back into the Church. The Pope agreed.
위의 그룹들과 또 다른 회개 그룹들은 명확하기 보다는 흔히 혼동을 더 불러 일으켰다. 그러나 이 그룹들은 일반 사람들에게 매력적이었다. 프란치스코는 회개 그룹들의 지뢰밭을 지나가는데 아시시의 구이도 주교의 안내를 받았다. 1209년에 프란치스코와 그를 따르는 그룹은 그들의 생활방식을 승인 받기 위하여 인노첸시오 3세 교황으 찾아갔다. 인노첸시오 3세는 또 다른 "회개 그룹"이 인가를 청하는가 해서 염려하였다.
These and other penitential groups often caused more confusion than clarity. But they were attractive to ordinary people. Francis was guided through the minefields of penitential groups by Bishop Guido of Assisi. In 1209, Francis and his group of followers approached Pope Innocent III to receive approval for their way of life. Innocent III was concerned about yet another "penitential group" seeking his approval.
처음에 인노첸시오 3세는 프란치스코의 "회개하는" 생활양식의 인가 신청을 거절하는 쪽으로 마음이 기울어져 있었다. 이 이야기에 의하면 인노첸시오 3세가 꿈에서 프란치스코가 무너져가는 라테라노 대성전을 붙잡고 있는 것을 보았다고 한다. 이 꿈에 힘을 얻어 인노첸시오 3세는 프란치스코를 옹호한 성 바오로의 요한 추기경의 말에서 마음을 열었다. 요한 추기경은 프란치스코를 거절하는 것은 복음적 삶이 불가능하다는 것을 의미한다고 설명하였다. 이것은 당신의 생활방식이 가능할 뿐 아니라 우선적이어야 한다는 예수님의 뜻에 반대가 되기 때문이다.
Initially, innocent III learned toward refusing Francis' request for approval of his "penitential" way of live. The story is told that Innocent III had a dream which showed Francis holding up the Lateran basilica which seemed to be falling apart. Encouraged by the dream. Innocent III was open to the words of Carinal John of St. Paul who supported Francis. Cardinal John expressed the idea that to deny Francis would indicate that living the gospel was impossible. This would go counter to Jesus who expected his way of life not only to be possible but preferable.
The Pope gave Francis and his group a verbal approval of their simple Rule in 1209. The approval by Innocent III gave Francis the freedom to follow the life to which the Spirit was calling him and his companions. Lay men and women would also follow Francis' vision of the gospel spirit in secular life. A new sprit in secular life. A ne spirit was alive in the Church and among the People of God.
제4차 라테란 공의회 (1215)는 교황 안에 새 평신도 회개그룹들이 생기는 것에 대해 주저하였다. 프란치스코는 이 법령을 피했는데 이 공의회 이전에 인가를 받았기 때문이다. 이 공의회는 또한 사목지침들도 개선시켰다. 이 시기에 많은 시골 신부들은 제대로 교육을 받지 못했다. 교회에서 교의에 맞게 설교할 필요가 있었다. 신학공부가 교의에 대한 설교를 하는 설교자들에게 필수과목이 되었다. 그러나 교의와 상관없는 설교에 대해서는 평신도들고 할 수 있게 하였다. 공의회의 이 법령들이 프란치스코와 프란치스코회에 영향을 주었다.'
The Council of Lateran IV(1215) hesitated to create new lay groups of penitents in the Church. Francis escaped this decree because he had received approval before the Council. The Council also reformed pastoral practices. Many rural priests at this time were not well-educated. The Church had a need for doctrinal preaching. Training in theology became a requirement for preaching. Training in theology became a requirement for preachers giving doctrinal sermons. However, preaching non-doctrinal sermons remained a possibility for lay preachers. Council decrees influenced Francis and the Franciscan order.
다양한 사회계층에서 모인 이 그룹 회원들은 아무도 지배하거나 또 지배 받지도 않고 모두 형제로서 하나가 되어 오직 대화와 상호봉사만을 따르는 길을 걷도록 프란치스코는 가르쳤다.
All those who joined his group coming from various social strata were taught by Francis to live according to relationships in which they would be neither dominant nor dominated, where all are fraternally united and in which dialogue and mutual service was the only path to follow.
아시시의 프란치스코와 그 시대의 평신도들
Francis of Assisi & the Laity of His Time
프로스페로 리비 카푸친 작은 형제회
Prospero Rivi OFM Cap -Greyfriars Review -Supplement
부록 Francisscan Institute, SBU-15 권50쪽
Franciscan Institute, SBU -Vol 15- 2001 - Page 50
프란치스코회는 프란치스코의 생활양식을 인노첸시오 3세로부터 구두로 인준 받은 후 성장하였다. 회개의 형제 자매들에게 주신 초기 권고(신자들에게 보낸 편지의 첫 번째 판)는 아마 1215년 이전에 쓰여진 것 같다. 이것은 프란치스코의 복음적 삶을 같이 나누려고 온 첫 번째 평신도 회개자들에게 말한 것이다(모든 신도들에게 보낸 편지)라는 명칭으로 가끔, 사용되었지만 "초기 권고 등..."라는 명칭이 더 적합하다.
The Franciscan Order grew after Innocent III's verbal approval for Francis' way of life. The text called the Earlier Exhortation to the Brothers and Sisters of Penance (1st version of the Letter to the Faithful) seems to have been written before 1215. It was addressed to the first lay penitents who came to share Francis' gospel way of life. (cf. Francis of Assisi -The Saint -Vol 1 Page 41ff). Though sometimes the title The letter to all the Faithful is used, the title "Earlier exhortation etc..." is more accurate.
회개하는 형제 자매들에게 주신 후기 권고와 격려( 모든 신자들에게 보낸 후기 편지)의 두 번째 판은 아마 1220년경에 쓰인 것으로 본다. 그것은 프란치스코가 첫 공고라고 연상시키고 제4차 라테란 공의회의 가르침을 포함하고 있다 (참고. 아시시의 프란치스코 성인 - 제1권 -45쪽)
The second version, Later Admonition and Exhortation to the Brothers & Sisters of Penance (Later Letter to All the Faithful) was probably written around 1220. It recalls Francis' earlier exhortation and incorporates teachings of Lateran Council IV. (CF. Francis of Assisi - The Saint - Vol 1 - Page 45)
1회의 초기 회칙은 프란치스코와 수도자들이 프란치스코 삶을 더 체험해 가면서 작성되었다. 이것은 1221년의 성령강림 지부의 수도자들에 의해 수정되었다. 이 초기 회칙 (1221)은 교황으로부터 인준 받지 못하였다. 다른 지침서 생활지침은 이 시기에 쓰여졌다. 이것은 법적인 면이 많았는데 아마 저명한 법률가이고 수도자의 보호자인 우골리오 추기경과 함께 만들어진 것 같다. 물론 이 지침서는 프란치스코의 영향을 받았지만 그것은 프란치스코의 일반적인 스타일보다 법적인 면이 더 많다. 1223년 11월 19일에 호노리오 3세 교황은 제1회의 1223년도 회칙을 인준하였다.(참고 아시시의 프란치스코 -성인 -제1권 99쪽)
The Earlier Rule of the 1st Order developed as Francis and the friars had more experience in their Franciscan life. It was revised by the friars at the Pentecost Chapter of 1221. This Earlier Rule (1221) did not receive papal approval. Another text, Memorial propositi, was written during this time period. It is more juridically oriented and seems to be co-authored by Cardinal Hugolino, a noted jurist, who was the Cardinal protector of the friars. Though Francis influenced the text, it is more juridical than Francis'ordinary style. On November 19, 1223, Pope Honoriius III gave his approval to the 1st Order Rule of 1223. (Cf. Francis of Assisi - The Saint -Vol 1- Page 99ff).
1221년에는 약 3,000명의 수도자들이 있었다. 1222년에는 그 숫자가 5,000명으로 늘어났다. 1260년에는 서 유럽에 35,000명이 넘는 수도자들이 있었다. 수도자들이 조직의 필요성에 관심을 보이기 시작했다. 제1회 안에서 조직과 프란치스코의 비전유지 사이의 싸움으로 갈등이 생겨났다
By 1221 there were about 3000 friars. By 1222 the numbers rose to 5000. By 1260 there were over 35,000 friars in Western Europe. The need for organization engaged the attention of the friars. The struggles between structures and maintaining the vision of Francis created conflict within the First Order.
우리는 프란치스코가 그가 만나는 삶들이 하느님은 그들의 이웃이라는 것을 이해하고 눈으로 직접 보게 했다는 사실을 상기해야 한다. 왜냐하면 하느님은 육화 하시어 우리와 같이 태어나시고 우리와 같이 일하시고 우리 모두를 위해 고통을 당하시고 죽으셨기 때문이다. 프란치스코는 하느님이 인간이 되신 그리스도의 인간적인 모습을 보여 주었는데, 이는 하느님이 일상의 인간 삶에 비교할 수 없는 의미를 부여하고 이 의미를 나누어 주셨다는 뜻이다. 이렇게 해서 육화강생으로 인하여 영원의 힘이신 그리스도 안에서 또 그리스도의 의해 생긴 이 일상생활의 심오한 가치가 인간 각자에게 다시 주어지게 된다
We should have recourse mainly to the fact that Francis made the people he met understand and see with their own eyes that God was their neighbor, because he had become incarnate, because he had been born like us, he had worked like us, he had suffered and died for all of us. He was able to present the human face of Christ, God made man, to share and bestow an incomparable meaning on ordinary, human life. In this way the profound value of everyday life was recovered for each person, which because of the incarnation, assumed in Christ and by Christ, the power of the eternal.
아시시의 프란치스코와 그 시대의 평신도들-Rivi-Greyfriars Review
Francis of Assisi & the Laity of His times - Rivi -Greyfriars Review-
15권 2001 부록 -53쪽
Volume 15-2001- Supplement -page 53
호노리오 3세에 의해 인준된 제 1회 1223년도 회칙 ("생활양식"라고 불림)은 수도자들에게 조직적 또 비전의 필요성을 충족시켜 주었다. 제 4차 라테라노 공의회는 수도회들에게 "수련기간"을 가지도록 요구하였다. 쓰여진 회칙이 공의회의 요구사항들과 많은 숫자의 수도자들이 입회하는데 생기는 상황들에 부응하기 위해 필수적인 것이 되었다.
The 1st Order Rule of 1223 (called the "Regular Bullata"), approved by Honorius III, met organizational and "vision" needs for the friars. Lateran Council IV required a period of "novitiate" for religious groups. A written rule became a necessity both to reflect the requirements of the Council and the vocational needs of large numbers of friars.
수도회들은 조직에 관한 일들을 각 총회에서 처리하였다. 조직의 형성은 큰 그룹들이 성장하면서 형성되는 일반적인 양식을 따랐다. 이런 조직을 위한 노력은 프란치스칸 운동이 1220년 대를 뛰어넘어 앞으로 나아가는데 도움이 되었다. 혼란 속에서도 성령은 역사하고 계셨다.
Friars of the Order handled organizational elements at their chapters. The development of structures followed a common pattern of growth for large groups. The organizing efforts helped guide the Franciscan movement beyond the 1220's. Amid the turmoil, the Hoy Spirit was at work.
그러나 이것은 계속 진행되고 있는 과정입니다. 사랑은 결코 '끝나지' 않으며 완성되지도 않습니다. 일생에 걸쳐 사랑은 변화하고, 성숙하며, 사랑 그 자체에 충실합니다.
But this process is always open-ended; love is never "finished" and complete; throughout life, it changes and matures, and thus remains faithful to itself.
하느님의 사랑이십니다.(Deus Caritas Est)- 교황 베네딕트 16세의 회칙
God is love(Deus Caritas Est) -Benedict XVI-Paragraph -17
한국 천주교 주교회의 17절
성 프란치스코 3회
The Third Order of St. Francis
(1978년까지의 재속3회의 명칭)
(Name of the Order until 1978)
위에서 보여준 프란치스코 1회의 간략한 역사와 성장은 재속 프란치스코 3회의 셩장과 연관되어 있다. 3회는 평신도들이 세상에서 살아가면서 프란치스코의 정신을 따르겠다는 그 원의에서 발생한 것이다. 재속 회원들을 위한 구체적인 회칙을 만드는 데는 시간이 걸렸다. 일찍부터 프란치스코를 따르는 평신도들을 인도해주는 여러가지 저서들이 있었다.
This brief history of texts and the growth of the Franciscan First Order is linked to the growth of the Franciscan Third Order secular as well. The Third Order secular grew out of the willingness of lay people to follow the spirit of Francis in their life in the world. The development of a specific rule for seculars took time. Early on there were various texts that guided the lay followers of Francis.
초기 회개하는 형제 자매들엔게 주신 권고(참고 , 1978년 "머릿말")는 재속 3회 회원들에게 제공한 초기 생활지침이다. 니콜라오 4세는 1288년 2월 15일에 첫 번째 프란치스코회 출신 교황이 되었다. 여러 프란치스코 회개 그룹들의 요청을 받고 그는 1289년 8월 18일에 프란치스코 회개자들을 위한 회칙을 인준하였다((이 회칙의 본문을 Rovert Steward's book-202쪽에서 확인할 수 있다) 이 교황의 문서는 산 위에서(Supra Montem)라고 불린다. 수도자들이 평신도 회개자들의 공동체를 방문하면서 평신도 회개자들과 수도자들 사이에 의문점이 생겼다. 1290년 8월 8일에 니콜라오 4세는 다른 문서인 자비로우신 하느님의 아들(Unigenitus Dei Filus)를 발표하여 수도자들은 방문자일 뿐이라고 재천명하였다. 결국에 가서 모든 사람들이 이 결정을 받아드리게 되었다.
The Earlier Exhortation to the Brothers and Sisters of Penance (Cf."prologue" to the 1978 SFO Rule) provided guidance in the early days of the Third Order secular. Nicolas IV became the first Franciscan Pope on February 15, 1288. At the request of several Franciscan penitent groups he approved the Rule for Franciscan Penitents on August 18, 1289. (The text of this Rule can be found in Robert Steward'd book -Page 202ff). The papal document is named Supra Montem. There were misgivings among Penitents and friars about friars doing visitations to communities of lay penitents. On August 8, 1290, Nicolas IV issued another document, Unigenitus Dei Filus, re-asserting that friars would be the visitors. Eventually it received universal acceptance.
한 가지 더 첨부해야 하는 것은 회개자들의 수도회(제속 3회)는 엄격한 뜻에서는 수도회가 아니다. 왜냐하면 그들은 공동체를 이루어 같이 살지도 않고 서원도 하지 않기 때문이다: 그러나 넓게 말하면 이 회는 교황청에 의해 사도좌가 인준 받은 회칙과 수련기(양성교육), 취소할 수 없이 입회식을 하고 재속 회원으로 영구적인 서약을 하는 하나의 재속 수도회이다.
It can also be added that when speaking of the Order of Penitents this is not meant as a religious Order in the strict sense of the term, given that it implies neither life in community nor vows; but a religious Order broadly speaking, because it has a Rule approved by the Apostolic See, a novitiate (formation), an irreversible profession, that is, a secular Order.
아시시의 프란치스코와 당대의 평신도들
Francis of Assis and the Laity of his Time-Prospero Rivi OFM Cap
프로스페로 리비 카푸친 작은 형제회- Greyfriars Review-부록 -15권 64쪽
Greyfriars review - supplement -Vol 15- Page 64
프란치스코가 그에게서 영감을 받은 회개자들에게 한 말을 연구해보면 그는 그들에게 여러 가지 분야에서 살면서도 아주 굳게 마음을 먹어 이상적인 그리스도인의 삶을 살도록 제안하고 있다는 것을 뚜렷하게 볼 수 있다. 본질적으로 그는 회개자에게도 그의 수도자들에게 요구한 힘든 길을 제안하였다. 즉 항상 더 열정으로 주를 따르고 주님의 정신과 복음의 역설적인 논리가 그들의 마음과 가슴과 삶에 스며들게 하라는 것이다.
Examining the words which Francis addressed to the penitents who were inspired by him, one can perceive his clear intention of proposing an ideal of Christian life which was wide-ranging and required great commitment. In substance, he proposed to the Penitents the same hard road which he asked of his friars: to follow the Lord with an ever increasing impetus, to let the spirit of the Lord and the paradoxical logic of the Gospel permeate their minds, their hearts and their lives.
위의 동일 저서-70쪽
Ibid - Page 70
나콜라오 4세에 의해 설립된 1회와 회개하는 형제 자매들(3회)과의 상호관계는 수도자들과 재속 회개자들 양쪽에서 처음에는 조금 저항을 받게 되었다. 그러나 니콜라오 4세의 문서는 그들이 하나의 프란치스칸 가족이라는 점에 대한 교회의 인정을 의미한다. 1회/정규3회(TOR) 회헌과 규정에서 인용한 아래 조항들은 수도자들과 재속 회원들과의 연관관계를 보여준다.
The link between the First Order and the Brothers and Sisters of Penance initiated by Nicolas IV met with some initial resistance among both the friars and the penitents. But the document of Nicolas IV forms an ecclesial foundation for being one Franciscan family. Quotations from First Order/TOR Constitutions and Statutes below illustrate the present linkage between friars and Seculars.
157 - 재속 프란치스코회는 공동의 기원과 유산으로 우리회와 가깝게 연결되어 있다. 재속 프란치스코회는 같은 프란치스코 회개의 은사(카리스마)를 나누고 있기에 형제, 자매들은 높은 존경심으로 재속 프란치스코의 유대를 유지할 것이다. 재속의 형제 자매들과의 유대속에서 그 카리스마는 완전하게 표현될 것이다.
157- The Secular Franciscan Order is closely related to the Order by common origin and heritage. The friars hold it in high esteem because they share with it the same Franciscan penitential charism. In union with their secular brothers and sisters, that charism is completely expressed.
1992년 정규3회 회헌 -157조
TOR Constitutions -1992-#157
1. 마찬가지로 프란치스칸 가족의 둘레에서 진정한 그 영에 참여하기도 하고 그것을 전진시키기도 하며 프란치스칸 은사의 충만에 필수적으로 평가되어야 하는 재속 프란치스코 형제회 혹은 '회(Order)"는 독특한 자리를 가지고 있다(참고, 에페소 4:3)...
4. 그러므로 참으로 형제적 느낌을 재속 "회(Order)"의 회원들에게 내세우며 그들의 모범으로 복음적인 삶을 향한 충실성을 양육하고 한편 재속 성직자들 중에서 또 한편 평신도들 중에서 그 "회(Order)"자체를 융성하게 하는 일이 형제들의 마음에 있을 것이다.
1. Within the ambit of the Franciscan family, the Secular Franciscan Fraternity or Order occupies a special place that both shares and promotes its authentic spirit. It should be esteemed as necessary for the fullness of the Franciscan charism (Cf. Ephesians 4:3) --- 4. Let the brothers, therefore, be eager to show from their heart a truly brotherly attitude for members of the Secular Order, nourish by their example of fidelity to the gospel life, and effectively foster the Order itself among the secular clergy and the laity.
1990년 카푸친 작은 형제회 회헌 -95조 1항, 95조 4항
OFM Capuchin Constitutions -1990-#95,1. #95.4
1. 성 프란치스코의 정신을 세속에서 드러내 보이고 프란치스칸 카리스마의 생활과 증거와 사명에 참여하는 재속프란치스코 형제회를 돌보는 책임은 제1회에 위임된 것이다. 재속프란치스코회는 프란치스칸 카리스마의 완성에 필요하고도 보충적인 역할을 한다.
1. The First Order has been entrusted with the care of the Secular Franciscan Order. This displays the spirit of St. Francis in the world; it shares in the life, witness, and mission of the Franciscan charism and it makes its own necessary and complementary contribution to the fullness of that charism.
2004년 작은 형제회 회헌 --60조1항
OFM Constitutions -2004-#60.1
1. 모든 형제들은 재속 프란치스코회가 현 시대에 맞도록, 그들의 카리스마에 필요한 도움을 제공하고, 그들을 높이 존중하며 열정을 다해 양육할 것이다. 그러므로 형제들은 3회원들이 가난, 사랑, 기쁨, 평화, 가정의 충실성, 교회에 대한 순종, 그리스도 중심적인 사도적인 사고, 동정 마리아에 대한 신심의 증인이 되고, 그들이 재속의 환경에서 누룩의 역할을 할 수 있도록 복음적 완덕의 학교에서 양성되도록 도움을 베풀어야 한다.
1. All friars should consider the Secular Franciscan Order as the modern, necessary complement to their charism, esteem it highly, and foster it zealously. Therefore, the friars should be solicitous that the tertiaries, trained in the school of evangelical perfection, be a leaven in their own secular sphere and witnesses to poverty, love, joy, peace marital fidelity, obedience to the Church. apostolic Christocentrism and sincere devotion to the Virgin May
1984년 꼰벤뚜알 작은 형제회 규정 - 52조 1항
OFM Conventual Statutes -1984-# 52-1
이상의 말들은 프란치스칸 가족의 부류들 사이의 연결관계를 설명해 준다. 작은 형제들, 청빈한 수녀들, 그리고 재속3회원은 같은 은사를 유지하고 프란치스칸 정신과 복음적 삶에 성장할 수 있도록 서로 도움을 주는데 있다. 이 활기찬 상호의존 관계로 프란치스칸 가족은 다 프란치스칸 은사를 교회와 세상에서 실현시키게 된다.
These words illustrate connections among the branches of the Franciscan Family. The friars, Poor Clares, and the seculars help to maintain this common charism and assist one another to grow in Franciscan spirituality and gospel living. This vital reciprocity enables the Franciscan family to work together in bringing the Franciscan charism to the Church and the world.
여러 가지 방법과 형식은 다양하지만, 활기에 찬 친교로 세라핌적 사부의 은사를 교회 안의 생활과 사명에서 실현하는 것을 지향한다.
In various ways and forms but in life-giving union with each other, they intend to make present the charism of their common Seraphic Father in the life and mission of the Church.
재속프란치스코회 회칙(1978)-1조
SFO Rule (1978)- article #1
1289년 회칙은 1883년 레오 13세 교황이 회개 수도회의 형제 자매들을 위한 새 회칙을 공포할 때까지 사용되어 왔다. 1289년 회칙의 변화는 몇 세기를 거쳐 주로 회헌과 규정에 반영되어 있다. 1289년 회칙은 이 몇 세기 동안 기본적인 것은 바뀌지 않았다. 프란치스코의 "회개자들"은 평신도 운동으로 계속 꽃피워왔다. 어떤 그룹들은 수도회로 발전되었는데 남자들과 여자들이 공동체 삶을 선택하고 수도서원을 했다(참고, Rovert Steward's book -217-218쪽)
The Rule of 1289 remained in force until 1883 when Pope Leo XIII promulgated a new rule for the Brothers and Sisters of the Order of Penance. Changes to the Rule of 1289 during the centuries were usually incorporated in statutes or constitutions. The Rule of 1289 remained basically unchanged during these centuries. The "penitents" of Francis, as a lay movement, continued to blossom. some groups developed into religious Orders - men and women choosing to live in community and taking vows in a religious Order. (Cf. Robert Steward's book - Page 217-218)
이 수도 그룹들은 정규3회의 한 부분이다. 여자 프란치스코 공동체들은 정규3회의 회칙에 기원을 두고 있다. 이와같이 1289년과 1883년 사이 기간 동안 정규3회라고 알려진 남자 그룹이 시작되었다. 이 성장 기간 동안 많은 프란치스코 수도회들이 생겨났다.
These religious groups are part of the Third Order Regular. Franciscan communities of women have their origins in the Rule of the TOR. Likewise, it is during the period between 1289 and 1883 that the men's group known as the Third Order Regular(TOR) finds it origin. This period of growth saw the development of many Franciscan religious Orders.
성 프란치스코 3회에 대한 레오 13세의 헌신은 의심할 여지가 없다. 그러나 1883년 모든 신도들을 성 프란치스코의 3회로 불러오려는 그의 원의는 혼합된 축복이었다. 이로 인해 처음에는 많은 사람들이 헌신적인 그리스도교적 삶에 끌어들이는데 성공하였지만 결국에 가서는 재속 프란치스코회 회원들을 감동시키고 힘을 실어주는데 실패하였다(참고 Robert Steward의 저서 -238-239). 이 회칙의 명령적인 규정은 성장과 영감에 별 틈을 주지 않았다. 1883년의 회칙은 다음 세기에 1978년 회칙의 등장으로 변화하게 된다.
There is little doubt about Leo XIII's dedication to the Third Order of St. Francis. However his desire(in 1883) to bring all the faithful into the Third Order of St. Francis was a mixed blessing. Though initially successful in drawing many people to a dedicated Christian life, it ultimately lost its ability to inspire and empower Secular Franciscans (Cf Robert Steward's book -Page 238-239) Its prescriptive legislation left little room for growth and inspiration. The Rule of 1883 would see a change in the next century with the writing of the Rule of 1978.
수도회 회원들이 "좋은 표양으로 다른사람들을 인도하라"고 말한 교황의 열정은 근본적인 회심에로 가라는 본래의 부르심을 약화시키고 "양식의 회칙"을 단순한 신앙연습으로 변화시켰다. ...프란치스코는 사람들을 진정한 회개의 정신으로 도전시키고 또 그를 따르는 사람들에게 하느님의 사랑에 응답하여 근본적으로 다른 지혜와 투쟁과 능력의 감각을 가지도록 격려하였는데 1883년 회칙은 여기에서 이 사람들에게 간단하고 '부담이 적은"천주교 신앙의 연습을 하도록 충고한 것이다
In the pope's zeal that the members of the Order "lead others by good example," he has diluted the original call to radical metanoia and transformed the "Rule of Life" to the simple praxis of the faith === Whereas Francis challenged people to the true spirit of penance, whereas Francis exhorted his followers to a radically different wisdom, struggle and sense of power in response to God's love, here the Rule of 1883 merely exhorts these same followers to the simple and "not too burdensome" praxis of Catholicism.
"회개자들에 대해" 재속프란치스코회의 회칙: 기원, 발전, 해석
"De iiiis Qui Faciunt Penitentiam" The Rule of the SFO
Robert M. Stewart-240쪽.
Origins, Development, Interpretation - Steward OFM -Page 240
1978년 회칙
The Rule of 1978
1965년 11월 1883년 회칙 개정이 시작되었다. 4가족의 프란치스칸 총 봉사자 위원회ㅣ(현재의 재속 프란치스코회 영적보조자들)들이 그들의 총 봉사자들에게 1883년 회칙, 그리고 프란치스코회 회헌과 프란치스코회 예절서의 개정 혹은 수정을 시작하라고 편지를 썼다. 그들은 이 쇄신을 위한 광범위한 제안들과 아이디어들을 얻기 위해 세상 곳곳에 있는 수도회 관구장들과 수련장들, 프란치스코회 영적 지도자들, 3회 회원들에게 편지를 썼다.
November, 1965, saw the beginnings of a revision of the Rule of 1883. The four Franciscan Commissaries General (now known as the General Assistants to the SFO) wrote to their Ministers General to initiate a reform or revision of the SFO Rule of 1883, plus the Constitutions of the SFO and SFO Ritual. By March 9, 1966 they received approval. They wrote to friar provincials and commissaries, SFO spiritual directors(sic) and tertiaries (SFO members) in the world seeking worldwide suggestions and ideas for this renewal.
대부분의 응답자들은 1883년 회칙의 총괄적이고 근본적인 개정을 요구하였다. 그들은 1883년 회칙이 프란치스칸 은사를 들어내지 않았다고 말했다. 그 다음 단계는 1968년 1월에 아시시에서 프란치스칸 수도자들의 모임이 있었다. 그들은 새 회칙을 작성하여 1968년 7월에 온 세상에 널리 퍼져있는 3회들과 책임자들에게 보냈다.
Most respondents called for a complete, radical reform of the Rule of 1883. They stated that the Rule of 1883 did not express the Franciscan charism. The next step was a gathering of male Franciscan religious in Assisi in January, 1968. They put together a text of a rule and in July of 1968 sent it to tertiaries and directors throughout the world.
이 첫 번째 초안에 대한 반응은 일반적으로 부정적이었다. 그 반응은 이 회칙을 만드는데 재속 프란치스코회 회원들과 더 가깝게 협력할 것을 요구했다. 이로 인하여 1969년 10월 아시시에서 국제적인 모임을 가지게 되었다. 3 분과위원회가 아래의 사항들을 연구하기 위해 설립되었다:
The response to this first draft was basically negative. The response called for greater collaboration with the Secular Franciscans themselves. this led to an international gathering in Assis in October of 1969. Three committees were established to explore the following aspects:
1. 재속 프란치스코회와 현재 세상 안에서의 이 회의 특징 (1장 정체성)
The Secular Franciscan Order and its Characteristic in the world today.
2. 평신도를 위한 프란치스칸의 영성의 필수적 요소들.(2장 생활양식)
The essential elements of a Franciscan spirituality for the laity.
3. 재속 프란치스코회의 행정을 위한 기본적인 법규들.(3장 형제회 생활)
The fundamental laws of government of the Order.
아이디어들이 구체화되어 전체회의에 보고된 다음 국제총회는 새 회칙에 대한 몇 가지 발의 안들을 만들어 냈다. - 재속 프란치스코회의 본질을 정의하는 발의 안들: 재속 프란치스코회 영성의 근본적인 요소들에 대한 발의 안들(17가지 근본적인 요소들- 참고, 이 책의 103-104쪽): 재속 프란치스코회의 행정에 대한 발의 안들.
After ideas were concretized and reported back to the assembly, an International Congress produced a number of motions relating to a new rule -motions on defining the nature of the SFO; motions on essential elements of the spirituality of the SFO (17 essential elements -Cf. Page 103-104 in this book); motions on the government of the SFO.
이런 아이디어들을 반영하는 회칙을 만들기 위해서는 더 시간이 필요하다는 것이 명백해졌다. 회칙을 만들기 위해 상임간부회와 특별위원회가 설립되었다. 세 번의 초안들을 거쳐 마지막으로 네번째 초안이 국제 특별위원회에 제출되었다. 그들은 수정을 더 요구하였는데 이 수정들이 1974년 회칙 초안에 들어가게 되었다.
It became clear that more time was needed in order to produce a rule reflecting these ideas. A Praesidium and Commission were established to develop a rule. Finally, after three drafts, a fourth draft of a rule was presented to the international commission. They suggested more changes. These were incorporated into a draft of the Rule in 1974.
1975년 4월 30일 이 문서가 전 세계에 퍼져있는 모든 재속 프란치스코 국가 평의회의 연구와 의견수렴을 위해 송부되었다. 그 반응들은 이 회칙이 "재속" 영성을 적절하게 제시하는데 실패했다는데 특별한 초점이 모여 있었다.
On April 30, 1975 the text sent to the National Councils of the SFO throughout the world for study and comment. The responses were especially focused on the failure of this rule to adequately present a "secular' spirituality.
회칙의 새 수정안을 작성하여 다시 국제위원회에 송부되었다. 그 반응이 크게 달라서 5명의 평신도들과 2명의 수도자들로 구성된 특별위원회를 구성하여 이것을 검토하고 새 수정안을 제출하도록 하였다. 그런 후 이 새 수정안은 교회법, 신학, 그리고 프란치스칸 영성의 전문가들에 의해 검토하게 하였다. 국제 특별윙원회가 이 문서를 검토하고 한 위원들로 하여금 이것을 세련되게 손질하라고 했다.
A new redaction of the rule was developed and once again sent throughout the Franciscan world. The response varied greatly, so a commission, composed of five lay people and two religious, was asked to review it and submit another redaction. It was then reviewed by experts in canon law, history, theology, and Franciscan spirituality. The International Commission reviewed the text and asked for a commission to "polish" it.
이 문서가 총 봉사자들에 의해 인준되었는데 이들은 회개의 형제자매들에게 주신 초기 권고를 서문으로 삽입시켰다. 드디어 이 회칙은 수도자 및 재속 수도 성성에 제출되었는데 약간의 대화를 거친 후 1978년 6월 24일 교황 바오로 6세에 의해 인준 받았다.
it was approved by the Ministers General who incorporated the Earlier Exhortation to the Brothers and Sisters of Penance as a Prologue. The Rule was finally submitted to the Sacred Congregation for Religious and Secular Institutes for approval. After some dialogue, the Rule was approved by Pope Paul VI on June 24, 1978.
이 회칙인 이전의 모든 회칙을 대체하는 재속 프란치스코회 회칙이다. 이것은 재속 프란치스코 회원으로서 하느님의 뜻을 채우기 위한 방법으로 교회가 재공한 것이다. 여러분이 모든 회칙들의 자료들을 더 많이 연구하려면 모든 회칙들과 그 문서들은 Robert Steward's의 저서에서 찾을 수 있다.
This is the SFO Rule that replaces all previous rules. It is offered by the Church as the way of fulfilling God's will as Secular Franciscans. If you wish to research extended documentation, copies of all the rules and the various texts can be found in Robert Steward's book.
재속 프란치스코회의 역사와 제1회에 관한 몇 가지 역사적 자료들
* 프란치스코와 그의 형제들 -Dominic Monti OFM- St. Anthony Messenger Press(1ghl durtk)
* 프란치스칸 역사(성 프란치스코의 세 수도회들) Lazaro Iriarte OFM Cap Franciscan Press -참고 성 보나벤뚜라 대학(SBU)의 프란치스코 연구소
* 성 프란치스코와 제3회 Raffaele Pazzelli TOR -Franciscan Heral Press. -참고 성 보나벤뚜라 대학 (SBU)의 프란치스코 연구소
* "회개자들의 대해" -재속 프란치스코의 회칙: 기원, 발전, 해석 Robert Steward OFM Cap 참고 이 책에 대한 정보를 위해서는 성 보나벤뚜라 대학 (SBU)의 프란치스코 연구소
* 아시시의 프란치스코와 그 당대의 평신도들
Prospero Rivi OFM Cap- Greyfriars Review -Vol 15-2001- Supplement-Franciscan Institute-SBU.
* 아시시의 프란치스코- Arnaldo Foritini- Crossroad Publishing Co.
* 미국 재속 프란치스코회의 역사 -William Wicks SFO- Volume on (1917-1974)-Further volumes are in process - Smokey Valley Printing=Box 189 - Lindsborg, KS 67456
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대화를 위한 독서와 질문
Readings/Questions for dialogue
회개의 형제자매들에게 주신 초기 권고
Earlier Exhortation to the Brothers & Sisters of Penance
아시시의 프란치스코 - 성인 -1권 -41-44쪽
Francis of Assisi -The Saint -Vol 1 -Page 41-44
후기 회칙(1회칙 -1223)
The Later Rule(of the First Order-12223)
아시시의 프란치스코 -성인 -1권 -99-109쪽
Francis of Assisi -The Saint -Vol 1 -Page 99-109
성 프란치스코의 생애 -4장 -세이여의 줄리안
The Life of St Francis -Chaptr 4 - Julian of Speyer
아시시의 프란치스코 -성인 -1권 -383-387쪽
Francis of Assisi -The Saint -Vol 1 -Page 383-387
1. 초기 권고 ... (1978 머리말 회칙) 읽고 이 문서에 대해 간단하게 개인적인 느낌을 나누어 보자
Please read The Earlier Exphotation ... (Prologue to the 1978 Rule) and share a brief, personal understanding of the text.
2. 이 장의 어떤 인용문이 재속 프란치스코회의 생활양식을 이해하는데 가장 도움되었는가? 이유는?
What quotes in this chapter were most helpful for your understanding of the SFO way of life? Why?
3. 재속 프란치스코회의 회칙대로 살아가기 위한 마음의 결심은 어떤 종류인가? 얼마나 오래가는 결심인가? 얼마나 강렬한 것인가? 어떻게 이를 실천할 것인가?
What is the nature of the commitment you will make to live the SFO Rule? How long? How strong? How lived?
4. 왜 1978년 재속 프란치스코회 회칙이 지금의 교회와 세상의 역사에 중요한가? 무엇이 교회에 대한 우리의 선물인가?
Why is the SFO Rule of 1978 so important for this time of history in the Church and the world? What is our gift to the Church?
5. 정규 수도자들(1회/정규3회)과 재속 프란치스코회와의 관계가 어떤 종류의 관계인지 설명해보라
Describe the nature of the relationship between the friars (1st Order /TOR)and the Secular Franciscan Order.
6. 성서 묵상: 마태복음 5장 13-16절. 어떻게 이 성서 구절이 프란치스코 회원들과 그들이 서약한 히칙에 따르는 방법과 연관되는가?
Scripture reflection: Matthew 5: 13-16. How do these biblical words relate to Franciscans and the way they follow the Rule they profess?
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